Historie og værdier

Historien om virksomheden startede i 1995, da den økonomiuddannede Ercan Aldemir sammen med hans bror Erkan åbnede Greens Frugt & Grønt handel på Frederiksberg – først på hjørnet af Borups Allé / Nordre Fasanvej, og efterfølgende flyttede de butikken til Peter Bangsvej.

Sådan så Greens ud på Borups Alle i 1996

Stemningen i butikkerne, og brødrenes kendskab til deres produkter, tiltrak hurtigt flere og flere kunder til. Med tiden arbejdede brødrene sig sideløbende ind i levering til cateringbranchen, først og fremmest for den lokale og meget anerkendte Slagter Lund, som gav anbefalinger videre. Den del af virksomheden voksede til en størrelse, hvor det ikke længere var logistisk muligt at få plads til at laste varevognene på den travle Peter Bangs Vej.

2005: Grønthandlen blev solgt fra, og Greens Catering rykkede ind på Grønttorvet i Valby.

Grønthandlen blev solgt fra, og i 2005 rykkede virksomheden ind på Grønttorvet i Valby og satsede herefter 100% på catering- og restaurationsbranchen. Derfor skiftede virksomheden cvr.nr (det nuværende) og navn til Greens Catering.

Virksomhedens vækst tog herefter for alvor fart med yderst tilfredse kunder og flere anbefalinger, hvorfor virksomheden i såvel 2010, 2011, 2012, 2013 som 2015 modtog Børsens Gazellepris.

I 2012 omsatte virksomheden for første gang for et 3-cifre million beløb, og i 2013 blev det nødvendigt at udvide virksomheden ved at bygge ny hal, hvorefter man havde 1.600 m2 at pakke varer på.

Se også: https://www.berlingske.dk/virksomheder/drengen-der-ville-mere

I 2014 omkommer Erkan og hans kone på tragisk vis på en ferierejse, hvorfor Ercan lige pludselig står med ansvaret for hele virksomheden. For at fremme og sikre udviklingen i virksomheden blev 3 nøglepersoner headhuntet som medejere og medarbejdere. Dette fik sat yderligere fart i virksomheden, og forretningsområdet blev udvidet med en populær egenproduktion af juice, snit-grønt mv.

 

2016: flyttede til et nyt domicil i Skovlunde med mere plads – ca. 7.000 m2

I forbindelse med at Grønttorvet i Valby skulle lukkes for at gøre plads til boliger, så flyttede virksomheden til et nyt domicil i Skovlunde med mere plads – ca. 7.000 m2, hvoraf mere end 1000 m2 blev indrettet til egen produktion af salater, juice, frugttern, urter og skrællede kartofler, gulerødder og løg.

Virksomheden stifter navn til Greens Engros, og der sker en gennemgribende digitalisering, hvor Microsoft Dynamic AX blev hjertet i virksomheden – for at organisere, automatisere og optimere både økonomi og drift. Det gav også mulighed for at introducere et nyt moderne website, samt at udveksle data digitalt med kunderne. Denne digitale udvikling er efterfølgende ikke gået i stå – tværtimod!

 2017 – nu: Greens Juice, Chef Choice, og Prepped Greens blev selvstændige brands

I 2017 var produktionen af friskpresset juicer blevet så stor, at der blev investeret flere millioner i en helt ny tappelinje, hvilket gjorde juicerne endnu mere konkurrencedygtige, hvorfor de fik deres eget brand: Greens Juice (http://greensjuice.dk/).

Da importen kolonialvarer og krydderier fra hele verdenen blev enormt stor, så blev det i 2017 aktuelt at oprette et selvstændigt brand til disse varer: Chef Choice. (https://chefchoice.dk/)

I den store produktionsafdeling skræller, skærer, hakker, rasper og snitter samt juicer virksomheden på daglig basis hundredvis af økologiske og konventionelle frugter og grøntsager, og i 2021 var salget og sortimentet blevet så omfattende, at de fik deres eget brand: Prepped Greens. (http://preppedgreens.dk/).

2016-2021: Dårlige resultater og skiftende ejere/ejerandele.

Virksomheden havde vokseværk og medarbejderne kæmpede det bedste de kunne, for at gøre succesen endnu større. Men i bestræbelserne på at skaffe større og større toplinje, så forsømte virksomheden at have samme fokus på omkostningerne, og først alt for langt inde i 2017 gik det op for ejerkredsen, at virksomheden i 2016 havde lavet et 2-ciftret million beløb i driftsunderskud – og at kursen var direkte mod en konkurs.

Virksomheden blev derfor nødt til at indgå nogle ”fornufts-ægteskaber” for fortsat at eksistere. Disse skiftende ejere og ejerandele gjorde at virksomheden overlevede, men udviklingen og evnen til at give overskud blev sat i stå. Corona-krisen med lukkede hoteller, restauranter og køkkener gjorde hellere ikke situationen bedre – og dog. Fordi alle forhold i virksomheden blev gennemgået kritisk, og da virksomheden i 2021 blev ”genstartet” efter corona-restriktionerne havde virksomheden genopfundet sig selv – med de originale værdier.

2022-2026: Følge og udvikle strategiplanen: Kvalitet til tiden

Efter sommeren i 2021 blev der beskrevet en strategiplan for 2022 til 2026, som straks blev implementeret. Resultaterne kom med det samme, og regnskabsåret for 2021/2022 viste, at virksomheden trods kriser og hård konkurrence havde stor eksistensberettigelse – og igen kunne give overskud.

Samarbejdet med DTU er genoptaget vedrørende produktudvikling og innovation, yderligere digitalisering og nyt website på vej samt der er enormt fokus på bæredygtighed. F.eks. er der skåret 75% af vandforbruget i produktionen, vognparken er ved at blive udskiftet til vogne uden fossilebrændstoffer, der fokus på affaldssortering og arbejdsmiljøet.

Kursen er nu sat, og virksomheden fokuserer 100% på at levere: ”Kvalitet til tiden”.